lördag 15 oktober 2016

Nutella

Jag vill dela med mig av ett recept som liknar Nutella men utan en hel del ingredienser som kan finnas i den köpta varianten helt enkelt.
Jag har valt att inte söta min nutella just för att jag vill kunna använda den till allt från frukost, mat och bak. Ska den användas till lite sötare bakverk så tillsätter jag det då. Vill du ha en sötare variant finns det också här nedanför. 















Nutella
  • 2 dl hasselnötter (jag använde blötlagda)
  • 2 msk kokosolja
  • 1/2-1 dl valfri mjölk
  • 2 msk kakao
  • 1 tsk vanilj 
  • Flingsalt efter tycke och smak. 

Gör så här: Rosta dina hasselnötter i ugnen, 175 grader i ca 10-15 min. Kolla så de inte blir helt brända, det kan gå fort på slutet! Mixa ihop nötterna ordentligt. Tillsätt sedan resterande ingredienser och mixa en stund. Smaka av om du vill ha mer flingsalt eller kakao. 

Om du föredrar en mer söt variant tillsätt då lite sötning. Dadlar gör den mer kletig och seg i konsistensen medan en torrare form av sötning ger bara en tjockare konsistens eller ingen skillnad alls. Om jag använder dadlar hade jag tillsatt några styckna. Något mindre om jag använder andra torra sötningsmedel men även flytande sötningsmedel. Jag har också provat att mixa i en banan och det blir riktigt gott!


Förvara din nutella i kylskåpet och försök att inte äta upp allt på en gång :D

Fri från: Glute, mejerier, ägg, baljväxter och raffinerat socker.


Kram
-Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar