tisdag 29 november 2016

Mammas rostade sportmüsli




Livet är så otroligt mycket mer än bara mat. Att många skadas av för mycket fokus på mat eller för lite fokus på just mat och vad vi stoppar i oss.

Så utan att komma med massa pekpinnar åt det ena eller andra hållet vill jag bara ge dig en påminnelse. En påminnelse om att ditt liv är mer än bara mat, trots att den är livsviktig! 

Att experimentera i köket är lite av terapi för mig. Då kan jag lägga undan mobil, bekymmer och allt annat som hänger över mig. Vara i nuet en stund, stressa ner. 

Vet inte om jag tagit efter av min mamma eller inte men hon gillar också att dola. Alltid bakat och lagat det mesta när jag var liten (pappa också!) så med detta sagt ska ni få mammas recept på hennes sportmüsli eller granola som det egentligen är. Glutenfri men fullproppad av andra sädesslag. Är det något som inte passar in i just din kosthållning och matvanor är det bara att byta ut. 


Hon hälsar att hon använder ekologiska livsmedel och uppmuntrar er till de också så långt som det är möjligt och rimligt :) 









Rostad sportmüsli

  • 5 dl glutenfria havregryn
  • 2 dl solrosfrön
  • 2 dl pumpakärnor 
  • 1 dl sesamfrön
  • 1 dl hirsflingor
  • 3 dl bovetegryn 
  • 1 dl hackad mandel
  • 1 dl hackade hasselnötter 
  • 2 dl kallt vatten
  • Ca: 4 msk kokosolja/avokadoolja


Gör såhär: Blanda ihop allt. Rosta i mitten av ugnen på 200 grader. Rör om då och då. Tiden varierar så håll koll så det inte bränns vid. Räkna med ca 20-35 minuter. 


TIPS: Du kan enkelt byta ut något sädesslag mot olika kokosprodukter, kokosflingor, kokoschips osv. Helt bovete och nakenhavre föredrar jag framför flingor och gryn. Gillar du inte kokossmaken hälsar mamma att avokadoolja fungerar väldigt bra! Smaksatt med andra kryddor om du vill. Vill du ha i torkad frukt/bär så gör det när granolan svalnat, alltså efter rostningen. 



Fri från: Gluten*, mejerier, ägg, baljväxter och raffinerat socker. 
*välj glutenfritt alternativ men spår kan fortfarande finnas och vissa experter menar att ex. havre fortfarande innehåller "släkten" till gluten. 








Kram
-Lina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar